„V materialistickém shonu 20. století a rychlém pokroku v každém směru,
v době sensačních vynálezů jest skutečně odvahou propagovati výrobky tak
nepatrného tvora, jakým jest na pohled včelička medonosná.“ Takto zní úvodní
slovo knížky z roku 1914 pí. Emilie Neťukové, učitelky ve výslužbě, která
svůj život zasvětila zejména studiu a propagaci včelích produktů. Sama píše:
„Neboť co by nám byl med platen, kdybychom nevěděli, co s ním? –
Nejvzácnější věc ztrácí na ceně a významu svém, nemáme-li porozumění pro ni
anebo prakticky ji upotřebiti nedovedeme.“ Kniha paní E. Neťukové vyšla celkem
4krát a tato kapitola vychází z vydání 4., které vyšlo v březnu roku
1933. Jak je zřejmé, již úvodní věty knihy jsou stále tak aktuální … Úkolem
této kapitoly je tedy pouze uvést do studia historického významu medu, potažmo
včelích produktů a nikoliv podat vyčerpávající pojednání na toto téma.
Již
na začátku minulého století bylo známo, že med lze napodobovat a E. Neťuková na
to několikrát upozorňuje: „… že nelze například 3-5kg medu vyrobiti lahvičkou
medového aroma za 50-80 haléřů ze svařeného cukru, zda dokazovati bylo by
zbytečno, nemůže to byti výtečný med, jak se annoncuje, ale praobyčejný syrup,
a to hodně zdražený.“
Dále
se autorka zmiňuje o ceně medu a způsobu jeho získávání („dobývání“). Cena medu
se vždy výrazně přibližovala ceně másla, ale autorka zdůrazňuje, že: „… kg medu
vydá více než 1kg másla, nežlukne jako máslo, nýbrž dá se i léta udržeti.“
Kromě dnes zcela známých způsobů získávání medu se zmiňuje o tzv. přepouštění –
tj. tavením získaný. Zdůrazňuje, že takový med není stejné kvality jako med
vymetaný.
Jednu
z kapitol nazvala autorka: „Paběrky z dějin medu.“ Zmiňuje se zde o
významu medu v různých kulturách a dochovaných literárních pramenech o
medu. Zmiňuje několik podobenství z Bible, např.: „…sladká mana
s nebe padající, med proto nazýván „nebes dar.“ Nebo slova Šalamounova:
„Jdi ke včele a pozoruj, jak čilá jest, jakou úctyhodnou práci vykonává; její
výrobky potřebují králové i prostí k léčení a požívání …“. Med i vosk má
velkou historii v Indii. Med byl používán jako prostředek ke konzervování
zvěřiny, ovoce a ryb. Mrtvoly králů (např. Agesilaus, král spartanský, Alexandr
Veliký, král perský) byly položeny do medu. Med byl různými způsoby opěvován
řeckými i římskými básníky a hojně byl med používán k obětem při řeckých a
římských bohoslužbách. V řecké mytologii byl považován za potravu olympských
bohů na jejich veselých kvasech, při nichž „nektar a ambrosii“ podávala bohům
krásná Hebe. Bůh Zeus za to, že byl medem odchován, obdařil včely uměním stavět
voskové plásty. I u Slovanů je tradice používání medu velmi bohatá, ale dnes
již málokde dochovaná (v některých slováckých krajích); med se podával na
hostinách českých knížat, výroční lidové a rodinné slavnosti neobešly se bez
medu a medoviny.
Medoviny
je nejstarším lihovým nápojem Slovanů. Před objevem třtinového a později
řepného cukru byl med jediným sladidlem, jako medoviny jediným lihovým nápojem
před objevem piva, které konzumaci medoviny zcela potlačilo. Náhradní sladidlo
a pivo tak výrazně snížilo spotřebu medu obecně. Do jisté míry spotřeba
medoviny klesla i s dovozem vinné révy Karlem IV. Od těchto dob se
postupně začali včelaři potýkat se stíženým odbytem medu, a tak na sjezdu
včelařů v Protivíně (1896) pan J. Boháč řekl: „Nebudiž naší starostí, jak
kde včelaří, neboť v dobrých letech má včelař racionelní i neracionelní
medu dosti, ale neví, kam s ním.“ Jist nemůžeme souhlasit s názorem,
že způsob chovu včel je lhostejný, ale s odbytem problémy jsou i dnes.
Doporučuje proto pí. Neťuková, aby se med řádně propagoval a jeho spotřeba
zvýšila i výrobou medových nápojů. I když autorka zmiňuje nesčetné léčivé
účinky medoviny, píše: „… bohužel, že jest to nápoj alkoholický.“
Jak dlouho už člověk zná med, nedokážeme vůbec odhadnout, i když se nám zachovaly jisté kresby našich dávných předků.
Zdá se, že med patřil k základním potravinám pravěkého prehistorického člověka. V antickém období byl med uznávaný jako pokrm
bohů a jako takový jej také obětovali při svých náboženských obřadech. Je známé, že med byl dáván do hrobek faraónů. V
Egyptských pyramidách byl nalezený med starý 3000 let; byl zkrystalizovaný, ale po hygienické stránce absolutně nezávadný!
Medem se však také mumifikovalo. V Řeckém Epidauru ve svatyni řeckého boha lékařství je na 2000 let starém kameni
napsáno: "Nerozčilovat se - hodně klidu - pít med v mléku - pěstovat divadlo a lehkou gymnastiku."
Naši slovanští předci však uměli včelařit již jako prastarý evropský národ před vpádem Avarů a Hunů. V roce 448 napsal
řecký filozof Priskus o vpádě asijských Hunů na levý břeh Dunaje daleko na sever od středního toku. Píše, že lidé z dědin jim
přinášeli namísto obilí proso a namísto vína medovinua med. V té době se totiž obyvatelstvo živilo převážně prosem, které utloukli
v hmoždíři na mouku, zamíchali do nej mléko a med. Tato kaše se jedla a nebo se pekli pagáče.
Historie
včelích využití včelích produktů je nesmírně bohatá. Celosvětově se historií využití medu zabývá například Eva Crane, která řadu let předsedala společnosti International Bee Research Association,
ve své knize z roku 1975: Honey
- a comprehensive survey, na stranách
439 – 488. Kniha tato a další jsou dostupné v dílčí včelařské knihovně MZLU.