Výuka včelařského
oddělení vychází ze základní vědní disciplíny apidologie a vyučované předměty
jsou koncipovány jako její zemědělsky aplikované kapitoly:
biologie a zootechnika včely medonosné = VČELAŘSTVÍ
včelí produkty, jejich charakteristika a zpracování = VČELÍ PRODUKTY
ekologie opylovatelů (včel) a jejich vazby na prostředí a rostliny, problematika opylování zemědělských kultur = OPYLOVÁNÍ A VČELAŘENÍ
V těchto třech předmětech
jsou shrnuty základy aplikovaných částí disciplíny, které jsou důležité pro
zemědělství (jak chovatele tak i pěstitele), potravinářství a ekologii (agro- i krajinářskou specializaci). Zájemci
o studium na včelařském oddělení tak mají možnost se nechat vzdělat ve všech
třech předmětech a nebo jen v některém z nich podle jejich zaměření, uvážení a
zájmu.
VČELAŘSTVÍ - letní semestr
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je podat posluchačům podrobné informace o včelařství tak, aby
tomuto pojmu porozuměli nejen ve smyslu slova "včelaření", tedy chov včely
medonosné, ale aby byli schopni se orientovat i v odbornostech souvisejících
úzce s chovem včely medonosné.
Proto je důležité vést posluchače k porozumění otázkám v chovu včely medonosné,
tj. biologickým principům uplatnitelných v chovu včely medonosné, technologiím
získávání včelích produktů a chovným technikám snižujících zdravotní
problémy v chovu.
Cílem výuky předmětu Včelařství je, aby z ní nabyté znalosti byly vzájemně propojené, měly
logiku a staly se tak využitelné pro samostatné rozhodování v praxi při
organizaci chovu včely medonosné. Význam předmětu Včelařství spočívá i ve
vzdělávání posluchačů, kteří nehodlají přímo chovat včely, ale jejich budoucí
uplatnění může s řízením včelařského oboru souviset nepřímo (například státní
správa). O předmět projevují zájem i posluchači, kteří chtějí významu chovu
včely medonosné prostě jen porozumět, aby pochopili význam a účinek všech
součástí zemědělství a lépe mu porozuměli jako funkčnímu celku.
Náplň a forma výuky:
Výuka je realizována prostřednictvím přednášek a praktik (2/2) s tím, že obě
formy jsou doplňovány názornou data- a videoprojekcí. V praktikách se používají
preparační lupy a mikroskopy. Součástí výuky jsou praktika na včelíně
ve třech termínech během semestru v závislosti na počasí a rozvoji včelstev. Na
včelíně se procvičuje probraná teorie a přitom důraz je
kladen i na procvičení u některých úkonů. Výuka je v každé hodině prokládána vždy
diskusemi a rekapitulacemi dle zájmu posluchačů a to vše ve snaze zdůraznit souvislosti.
V průběhu semestru posluchači zpracují návrh na zajištění včelí pastvy a připraví se pro ústní prezentaci seminárního příspěvku.
Aktuálně a více detailů na: http://user.mendelu.cz/apridal/vyuka.htm
Doporučeno pro obory: Předmět
nemá výhradně úzké zaměření pro některý ze speciálních studijních zaměření na
MENDELU a nejblíže má k oboru zootechnickému. I posluchači řady dalších
zemědělských, zahradnických, ekologických a lesnických oborů nachází v předmětu
jisté zaujetí a to ať už proto, že sami včely chovají, nebo je chovat chtějí,
tak i proto, že někdo v rodině včelaří či jejich zájem vychází ze zvědavosti a
chtějí více proniknout do tajů způsobu života a chovu včel jako zástupců
bezobratlých. Zájem o studium Včelařství je jednotlivě zaznamenáván i u
posluchačů příbuzných univerzit Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity a
Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně.
OPYLOVÁNÍ A VČELAŘENÍ - letní semestr
Cíl předmětu:
Vést posluchače k porozumění otázkám v oblasti ekologie opylovatelů. Důraz je
proto kladen zejména na význam opylovací činnosti včel v celém jejím rozsahu jak z pohledu požadavků
rostlin tak i včel. Cílem je umožnit posluchačům porozumět řešením vedoucím
nejen k zajištění produkce plodin, ale i k dlouhodobému udržení funkční krajiny také v souladu s požadavky
chovaných a volně žijících včel.
Předmět je stavěn na základech mateřské disciplíny apidologie a i příbuzné
disciplíny ekologie. Důraz je kladen jak na včelu medonosnou tak i na ostatní
včely (Apoidea), jako jsou včely samotářské či čmeláci. Předmět je tedy zaměřen agroekologicky, tj. nejen na zajištění produkce
rostlin, ale i na zvyšování povědomí posluchačů o fauně včel (opylovatelů) a jejich
potřebách v krajině. To vše v návaznosti na změny v populacích včel, ke kterým v
posledních desítkách let dochází. Existuje tu řada antropogenních činitelů
(např. pesticidy, zásahy do krajiny, osevní postupy atd.), které významně ovlivňují počty včel v
krajině a tudíž i míru opylení rostlin, které jsou svojí existencí či produkcí
na včelách závislé. Proto vedle předmětu Včelařství a Včelí produkty je
Opylování a včelaření předmětem zaměřujícím se na včely jako na ekologický prvek
se svými požadavky na prostředí vycházejícími z bionomie jednotlivých druhů včel.
Vedle pohledu na včely jako na producenty včelích produktů či opylovatelů
monokulturních porostů se diskutují i mnohem důležitější souvislosti a sice pro
udržitelný rozvoj.
Náplň a forma výuky: Výuka je
realizována prostřednictvím přednášek a praktik (2/2) v letním semestru.
Posluchači v tomto předmětu získávají ucelené informace vyložené v souvislostech
o ekologii opylovatelů a jejich vazbách na rostliny. Součástí výuky je poznávání
včel a živných rostlin přímo v terénu (např. v arboretu MENDELU, případně
Mohelenské hadcové stepi) a návštěva laboratorního chovu čmeláků. Prezentace
dataprojektorem bez nutnosti opisování textu a překreslování obrázků je
samozřejmá. Ve výuce se posluchači pomocí binokulárních lup seznamují s vnější
morfologií opylovatelů a tělesnými adaptacemi pro účinné opylování, sběr pylu a
nektaru a také základy jejich poznávání a rozlišování. Informace potřebné k
přípravě na ústní zkoušku jsou součástí obsahu studijní literatury (skript).
Doporučeno pro obory: Předmět
je vyučován za účelem vzdělání posluchačů zejména pěstitelských a ekologických
oborů MENDELU (fytotechnika, zahradnictví, agroekologie, rotlinolékařství, krajinářství apod.). O předmět
projevují zájem zejména posluchači pěstitelských oborů agronomické a zahradnické
fakulty, ale i posluchači oborů ekologických na agronomické,
zahradnické a také lesnické a dřevařské fakultě. Absolvováním všech tří předmětů garantovaných
včelařským oddělením získává posluchač úplný přehled o aplikovaných kapitolách
apidologie (včelařství) se zaměřením na zemědělství.
VČELÍ PRODUKTY - zimní semestr
Cíl předmětu: Cílem předmětu
je vést posluchače k pochopení úplného významu včelích produktů tak, aby
porozuměli jejich vzniku, složení, vlastnostem, šetrnému získávání a zpracování,
hodnocení, hygieně a především jejich finalizaci. Cílem je seznámit posluchače též i se
zvláštními biologickými účinky včelích produktů, po nichž neustále vzrůstá
poptávka. To vše v návaznosti na základy biologie včely medonosné a chemické a fyzikální vlastnosti včelích produktů. Zásadní důraz
je ve výuce přitom kladen na praktičnost. Tedy aby poskytnuté informace byly
propojeny a souvislosti mezi nimi byly logické a tak se staly využitelné v praxi
při samostatném rozhodování a organizaci provozu zpracování včelích produktů.
Náplň a forma výuky:
Posluchači v tomto předmětu získávají ucelené informace o vzniku,
charakteristice, získávání, zpracování, využití a účincích včelích produktů v
souladu s konvencemi západního světa i s ohledem na výsledky moderní vědy.
Součástí výuky jsou ochutnávky, laboratorní praktikum zaměřené především na hodnocení a mikroskopickou
analýzu medu, prohlídka včelstev, vytáčení medu na ústavním včelíně a
výjezd do podniku zaměřeného na zpracování včelích produktů. Výuka je dle zájmu
posluchačů vedena i formou diskuse tak, aby případné nejasnosti ve výkladu či
některý mýty kolem včelích produktů mohly být odstraněny nejlépe hned v jejich
počátku. Prezentace dataprojektorem bez nutnosti opisování textu a překreslování
obrázků je samozřejmá. Informace potřebné k přípravě na ústní zkoušku jsou
součástí obsahu studijní literatury..
Doporučeno pro obory:
Předmět je určen především pro posluchače se zájmem o potravinářství. O předmět
však projevují pravidelně zájem posluchači chovatelé, pěstitelé a mezi nimi i
i posluchači jiných fakult MENDELU mající zájem o
hlubší vhled do včelích produktů a jejich vlastností.
Předměty
garantované včelařským oddělením jsou volitelné, protože jde o předměty, které
nejsou úzce zaměřeny pro konkrétní obor. Včelaření totiž zasahuje do více oborů zemědělství najednou a je rovněž zájmovou činností. Garanti předmětů v rámci MENDELU, kteří ve svém oboru mají zahrnutou problematiku
včelařství třeba jen okrajově, zajišťují část své výuky výukou včelařského
oddělení formou tzv. dílčí výuky.
Aktuální rozvrh k jednotlivým výukám je umístěn na odkazu "rozvrh"
.